Revista de Narrativa de l’Ànima

4 d’abril del 2021

Ombres de fang -3- Sri Aurobindo (1)


·

Les Fosques Forces Hostils

·


·

SRI AUROBINDO

·

Cartes sobre el Yoga

Volum 3, part 4

·

Part 7: L’oposició de les Forces Hostils

·

Font: Site of Sri Aurobindo & The Mother

·

A la web, el text s’ofereix en anglès, francès, rus i alemany;

la versió catalana és meva.

La numeració dels ítems segueix la de la web, i va del 3982 al 4100;

aniré publicant-los a mesura que els tradueixi.

·

3982 Tinc la impressió que el Supramental baixa cap a nosaltres en forma condensada, i que aquells que s’hi resisteixen, que estan entre dos focs, han d’abandonar, o bé entregar-se.

Encara que fos així, seria assumpte seu. La Divinitat no fa fora ningú, excepte en els casos –d’altra banda escadussers– en què la seva estada suposi un greuge per a l’Ashram [Ashram: casa del Mestre de Filosofia Espiritual, en la qual rep i hostatja als que volen aprendre i practicar]; si no poden suportar la pressió i surten corrents, fent cas a les empentes i suggestions dels Hostils que els diuen “Marxeu, marxeu”, ¿podem dir que és el Diví que els fa fora, i que les empentes i suggestions dels Hostils provenen d’allò Diví? Quina lògica més curiosa! Les empentes i suggestions per anar-se’n han estat presents a l’Ashram des del principi, i ja hi eren abans que l’Ashram hi fos. Com s’adiu això amb la teva teoria de què es deu al descens concentrat de la Força?

         Per què hauria d’aturar-ho tot, deixant aparcada qualsevol possibilitat fins un altre mil·lenni, només perquè A o B està trasbalsat, o perquè alguns altres tornen a casa? Potser canviarà això la Naturalesa inferior, o ens deslliurarà dels Asuras? [Asura: aquí, entitat hostil pertanyent al pla del Vital Mental]

         A quin secret ocult et refereixes? És un fet conegut per Ioguis i ocultistes des del principi dels temps, ja sigui a Europa, a l’Àfrica o a l’Índia, que allà on es practica el Ioga o el Yajna [entrega d’un mateix a allò diví], les Forces hostils s’hi aboquen per tal de deturar-ho, de la manera que sigui. Ja se sap que hi ha una naturalesa inferior i una naturalesa espiritual superior; ja se sap que cadascuna estira cap a la seva banda, i que la inferior és més forta al principi, mentre que la superior ho és més endavant. Ja se sap que les Forces hostils s’aprofiten dels moviments de la naturalesa inferior, i que a través seu tracten de sabotejar el Siddhi [Perfecció, assoliment dels objectius de l’auto-disciplina a través del Ioga; també, un poder ocult i extraordinari], ja sigui impedint-lo del tot, ja sigui tant sols retardant-lo. Els antics Upanishads ja ho deien (“És dur el camí a realitzar, esmolat com el tall d’una navalla”); i després ho va dir també Jesucrist: “Dur és el camí i estreta la porta que dóna accés al regne dels cels”, i també “Molts són els cridats, pocs els escollits” – degut, precisament, a aquesta mena de dificultats. Però també se sap des de sempre que aquells que són sincers i fidels en el seu cor, i que es mantenen així, i aquells que confien en allò Diví, se’n sortiran, malgrat totes les dificultats, caigudes o entrebancs. Aquest és el coneixement ocult que resulta pertinent aquí.

M’he extès una mica – però en la línia del sentit comú, no en la de l’ocultisme.

*

3983 Els defectes humans normals són una cosa – són conseqüència de la naturalesa inferior de la Ignorància. L’acció de les forces hostils és una intervenció especial, que suscita violents conflictes interns, estranyes depressions, certs pensaments i impulsos fàcilment reconeixibles com a suggestions –com per exemple, les de marxar de l’Ashram, abandonar el Ioga, revoltar-se contra la Divinitat; suggestions aparentment irresistibles de calamitat i de catàstrofe; impulsos irracionals, etcètera–. Es tracta d’un ordre de coses diferent de la feblesa humana ordinària.

*

3984 La normal resistència de la Naturalesa inferior en els éssers humans i l’acció dels Hostils són dues coses molt diferents. La primera és natural i li passa a tothom; la segona és una intervenció del món no-humà. Però aquesta intervenció pot venir de dues maneres. (1): Els Hostils utilitzen i pressionen les forces de la Naturalesa inferior fent que resisteixin quan haurien d’estar-se quietes, provocant que la resistència sigui major o violenta quan hauria de ser lleu o moderada, o exagerant qualsevol violència que pugui donar-se. Juntament amb això hi ha una intel·ligència maligna, una planificació conscient i una barreja quan els Hostils actuen sobre aquelles forces que no són evidents en la resistència normal. (2): Altres vegades envaeixen amb les seves pròpies forces. Quan això es dóna acostuma a haver-hi una possessió temporal, o almenys una influència irresistible, que converteix en anormals els pensaments, els sentiments i les accions de la persona – un fosc ennuvolament del cervell, un desordre en el pla vital, un no poder evitar fer les coses de certa manera, i veure’s arrossegat per una força irresistible. En comptes de possessió pot haver-hi només una forta influència, i llavors els símptomes no són tant marcats, però per a qui coneix les maneres d’aquestes forces és fàcil veure què ha passat realment. Finalment, pot tractar-se només d’un atac, no de possessió ni d’influència; en aquests casos la persona es manté separada, no és vençuda, resisteix.

         Hi ha gent que no és tocada mai per les forces hostils.

*

3985 Hi ha uns moviments naturals de la naturalesa humana ordinària cap a la consciència material, per deslliurar-se dels quals cal bastant de temps. Nosaltres ens hi referim anomenant-los “forces de la naturalesa inferior”, però no se’ls ha de veure com a hostils, sinó tant sols com a ordinaris. Han de ser canviats, però això acostuma a demanar temps, i només pot fer-se d’una manera calmada. L’atenció s’ha de posar, millor, en la part positiva de la sadhana [la pràctica del ioga: entrenament i exercici espiritual], abans que no pas en allò altre. No és gens bo estar pensant sempre en el tema, veient-ho com una cosa hostil, ni caure en el trasbals quan es manifesta, ni tampoc veure-ho como una possessió.

         Les coses realment hostils són poques, i han de ser diferenciades dels ordinaris moviment de la naturalesa inferior. Les primeres han de ser repel·lides; els segons, tractats amb calma, sense atabalar-se, i sense descoratjar-se per la seva presència.

*

3986 Els defectes de la natura no són res; poden ser reduïts de manera progressiva. Són els atacs externs de les forces obscures, les seves suggestions i irrupcions internes, allò que ha d’evitar el sadhak [el practicant del ioga, o cercador de perfecció], tancant-se completament davant la seva influència.

*

3987 La naturalesa inferior és ignorant i no-divina; no és hostil per ella mateixa, però sí que es tanca a la Llum i a la Veritat. Les forces hostils no són merament no-divines, sinó que són anti-divines; fan servir la naturalesa inferior, la perverteixen, i l’omplen amb moviments distorsionats, per tal d’influir sobre l’home, i fins i tot tracten d’entrar dins seu, i posseir-lo, o almenys dominar-lo.

         Allibera’t de tota auto-devaluació exagerada, i de l’hàbit de deprimir-se pel sentit de pecat, dificultat o fracàs. Aquests sentiments no només no ajuden en absolut, sinó que a més són un immens obstacle que impedeix progressar. Pertanyen a la mentalitat religiosa, no a la del ioga. El iogui contempla tots els defectes de la natura com a moviments de la Prakriti inferior  [Prakriti: força executiva de la natura], que és comuna a tothom, i els rebutja de forma calmada, ferma i perseverant, amb plena confiança en el Poder Diví – sense flaquesa, depressió o negligència, i tampoc sense escarafalls, impaciència o violència.

*

3988 L’ego vital forma part de la naturalesa ordinària humana; tothom el té. Ha de ser purificat i transformat, fins a substituir-lo pel veritable ser vital, del qual n’és una ombra deforme. Les forces de la naturalesa inferior són sovint rebels i es resisteixen a la transformació degut al seu aferrament als moviments habituals de la Ignorància: desig, vanitat, orgull, luxúria, obstinació... que no són, per natura, hostils. Les forces hostils són aquelles que tenen com a raó de ser la revolta contra allò Diví, contra la Llum i la Veritat, i que lluiten contra l’Obra Divina.

*

3989 Les forces de la Ignorància són una perversió de la naturalesa terrestre, i els Poders adversos l’utilitzen. No renuncien al seu control sobre els homes sense presentar batalla.

*

3990 Les forces hostils s’han assignat elles mateixes una determinada funció: posar a provar la condició dels individus, del treball, de la Terra mateixa, i el seu estat de preparació de cara al descens i l’acompliment d’allò espiritual. A cada pas del camí, elles són allà, atacant amb fúria, criticant, suggerint, imposant el desencís o incitant a la rebel·lió, fent créixer els dubtes, i afegint dificultats. No hi ha dubte que han fet una sobre-interpretació dels drets que se’ls ha donat per a les seves funcions, convertint grans de sorra en enormes muntanyes. Qualsevol petit pas en fals, qualsevol error, i ells apareixen enmig del camí per a plantar-hi l’Himàlaia sencer com a barrera. Però aquesta oposició els ha estat permesa des d’antic, i no només per a posar-nos a prova o fer-nos patir, sinó també per a empènyer-nos a cercar una fortalesa més gran, un auto-coneixement més perfecte, una puresa i una aspiració més intenses, una fe que no pugui ser demolida, un descens més potent de la Gràcia Divina.

*