Revista de Narrativa de l’Ànima

22 de juny del 2017

VIATGE A L'INTERIOR DE CHARLES CHAPLIN a través de City Lights (cap. 2, 2ona part)



· abstract ·
Charles Chaplin's spiritual concerns remained, in general, in a minor key. However, at one point in his life the artist suddenly awakened to the conscience of an imminent, real and almost irrevocable danger: the loss of his soul. His most poetic creation, City lights, precisely constitutes the metaphorical account –and also the final warding off– of this crisis. In this film, the city is a metaphorical representation of the inner world of Chaplin himself; and its lights are, in turn, the virtues that he had to search for within himself, recovering them from the neglect in which he had them, to get to be saved. Here we analyze the argument of the film from an introscopic perspective, returning the metaphors that make it up to their original meaning, in what constitutes a true journey into the interior of Charles Spencer Chaplin.
Today
Part One: FALLING INTO THE BOTTOM OF THE WELL
Chapter 2: THE STORE WINDOW, part 2


La caiguda al fons del pou
«L'Aparador» (2ona part)



En la primera part de la nostra anàlisi vam centrar-nos en el tema i el motiu centrals de «L'aparador»: Charlot (Chaplin) i la figura de la noia nua (el sexe). Avui veurem el seguit de motius secundaris que completen la posada en escena i que refermen la interpretació que aquí es proposa, segons la qual aquesta seqüència està mostrant l'assumpció, per part de Chaplin, de la seva desmesurada i desastrosa afició per les noies. Aquesta posada en escena no deixa res a l'atzar: tot està mesurat i calculat, amb una voluntat de sentit que impregna fins els més petits detalls. 

Algunes de les observacions que faré a continuació les dec a Gastón Soublette, qui demostra una gran agudesa com a observador, més enllà dels seus excessos interpretatius. Pel que fa als lligams entre els continguts fílmics i la vida de Chaplin, normalment negligits per Soublette, són tots obra meva.  

Els dos noiets

Abans que Charlot es situï davant l'aparador hi ha un petit episodi que funciona com un preàmbul, amb el rodamón enfrontant-se a dos vailets que venen diaris pel carrer. Aquests últims tenen un referent biogràfic molt concret: són una imatge del propi Chaplin i del seu germà Sidney quan feien aquesta mateixa feina pels carrers de Londres.

El vailet de la gorra és la imatge del nen Chaplin.
Pantalons amples, el cos cenyit, el cap tapat:
nen i adult queden equiparats per la indumentària.
D’aquesta manera tenim dins un mateix enquadrament el nen d'ahir i l'home d'avui; i així es pot copsar l’enorme distància que els separa. En el menut venedor de diaris s’hi pot endevinar la imatge d’aquell petit Charles, pobre però innocent, posseït per somnis de grandesa, que trobem retratat a l'Autobiografia de l'artista. Per contra, en la conducta i l'aspecte de Charlot s'hi pot veure un individu degradat, amb el cor endurit, i ple d'arrogància: un miserable en el pitjor sentit del terme. 

El contrast entre el nen i l’adult, entre el present i el passat de Chaplin, és una nova expressió del conflicte interior que afecta l’artista, ruptura que ja havíem vist il·lustrada en la seqüència de «La Inauguració».

El senyal de “PERILL”

Deixant enrere els dos vailets, Charlot passa pel costat d’un senyal –“DANGER”–, que alerta als vianants de les tasques que s’estan realitzant una mica més endavant. El rodamón no para atenció a aquest senyal, i aquesta negligència facilitarà la seva posterior caiguda. 

Charlot va directe al sexe, deixant enrere l'art (la guitarra),
els avisos dels amics (Danger), i les veuetes interiors (l'ancià reflexiu)

Aquest senyal podria ser una metàfora dels avisos que advertien Chaplin dels riscos derivats de seduir noies joves. Podem pensar en consells donats pels seus amics; però també cal tenir en compte una veueta interior del propi Chaplin que ell hauria desatès completament. No es pot dir que no tingués experiència: abans de complicar-se la vida amb Lita Grey, ja havia tingut problemes del mateix tipus amb Edna Purviance i amb Mildred Harris. I també podem suposar que l’home tenia un mínim de sentit comú.

Però ni el sentit comú, ni les experiències passades, ni els consells donats pels amics podien fer res davant la fixació de Chaplin pel sexe. Dins el seu cervell, aquesta fixació parlava a crits, mentre que la sensatesa ho feia en veu baixa.

La imatge de l’home madur. La guitarra.

La mateixa lògica sembla operar respecte la pintura de l’home madur, assegut en actitud meditativa, que ocupa un primer panell de l’aparador de la botiga d’art, a la mateix alçada que el senyal de perill. Aquesta figura seria, seguint aquesta lògica, una metàfora del sentit comú i la maduresa que se li suposen a una persona que s’acosta ja als quaranta. Charlot es mostrarà absolutament aliè a aquesta figura, a la qual no dedicarà ni un segon de la seva atenció.


La guitarra, al seu torn, podria ser una metàfora de la part artística i creativa de Chaplin. Cal pensar que el divorci de Mildred Harris havia implicat per a Chaplin la possibilitat de perdre qualsevol dret sobre el film The Kid; i va passar exactament el mateix amb Lita i el film The Circus. L’afició de Chaplin pel sexe no era només un risc per a la seva integritat moral o econòmica, sinó també per a les facetes creativa i professional. Cap d’aquestes consideracions, però, tenia prou força davant l’ímpetu del desig.

L'aparador principal: elements secundaris

Charlot, finalment, s’atura davant de la figura de la noia nua. Si bé podem considerar que tota la posada en escena és com un mirall en el qual Chaplin es mira a sí mateix, aquesta part de l’aparador, en concret, constitueix l’única part de sí que en aquells moments li interessa; a saber, el propi desig. La imatge de la noia nua concentra l’atenció del rodamón en la seva totalitat. I tanmateix, la seva consciència segueix intentant advertir-lo, dèbilment, del perill: a banda i banda de la noia nua hi trobem dues estatuetes menors que transporten missatges molt interessants. A la dreta hi trobem la figureta d’un home i una dona que passegen abraçats; a l'esquerra, també de tamany petit, l’estatueta d’un home que intenta dominar un cavall encabritat.


El rodamón davant l'aparador = Chaplin mirant-se al mirall

Estatuetes (1): El matrimoni feliç

La figura més petita està formada per un home i una dona agafats del bracet: representa una relació de parella ideal, amb un home i una dona mostrant-se amorosos entre ells, caminant de bracet, dins una situació d’igualtat. Es tracta d’un concepte –el del matrimoni feliç– que Chaplin, fins aquell moment, només havia conegut d’oïdes; correlativament, Charlot no li concedeix cap mena d'atenció. 


En contrast amb la figureta de l'aparador, en els dos primers matrimonis de Chaplin s’havia donat una relació molt desigual, que aplegava un home adult i famós amb una noia adolescent i desconeguda. En tots dos casos, també contrastant amb l'estàtua, l’amor va brillar per la seva absència: els dos matrimonis van ser producte d'un caprici fugaç de l'artista, i van acabar naufragant ràpidament i de forma estrepitosa, enmig d’una tempesta d’acusacions mútues. De fet, Chaplin sempre havia arribat al matrimoni obligat per les circumstàncies: amb Mildred Harris, primer, per l’anunci d’un embaràs que va acabar resultant fals; amb Lita Grey, després, per un anunci del mateix tipus, i que aquesta vegada va ser del tot cert.

Estatuetes (2): L’home i el cavall

Està clar: quan el desig el posseeix, el nostre home es mostra incapaç de refrenar-se. Aquest és precisament el concepte retratat per la segona figureta de l’aparador, la de l’home amb el cavall. Aquí, tal com Soublette assenyala encertadament, la part humana de la figura representa la part racional de l’individu, mentre que el cavall simbolitza la part instintiva, libidinal. La part humana es veu superada pel desbocament de l'animal: d'aquesta manera, apareix clarament formulada la idea d'una animalització de Chaplin, que jo identifico amb la seva posterior caiguda dins l'abisme (això trobarà altres expressions al llarg del metratge del film, sempre a través d'animals: gossos, ases, un elefant...)


La mida d'aquesta segona estatueta és més gran que la del matrimoni feliç; i durant la major part de la seqüència Charlot es troba situat just al seu davant. El rodamón, fins i tot, simula a estones dedicar-li alguna atenció: s'atura al seu davant, i s'inclina com per mirar-la més d'aprop. Però en realitat no la veu: novament, Chaplin no vol veure la seva imatge real, tal com li ve directament retornada pel mirall.


L’homenot sorgit de les profunditats

Al final de «L’Aparador», Charlot comença a ser engolit per la trampa de l’elevador, però finalment aconseguirà sortir-ne; en aquesta salvació final es podria estar anunciant el curs dels esdeveniments històrics. Efectivament, quan la crisi amb Lita arriba a la fi, l'artista no està arruïnat econòmicament, ni tampoc completament enfonsat en un sentit anímic. Quan roda City Lights, l’artista ha deixat enrere els pitjors moments, i sent que ha aconseguit eludir –això sí, per ben poc– una caiguda definitiva. A finals de 1927 ja torna a respirar tranquil.

En tot cas, la dèbil consciència de sí, encarnada per Charlot, culpa primerament de la seva caiguda els operaris ocults sota el subsòl. Això és: Chaplin no assumeix les seves responsabilitats, i busca excuses. Aquesta era una escapatòria típica del nostre home: la culpa sempre és dels altres.
Però un dels operaris puja a la superfície i s’encara amb l’homenet. I aquest últim, al constatar les diferències d’estatura i de pes entre ell i l’operari, opta sàviament per saludar i fugir corrents. 


I d'aquesta manera, malgrat els seus repetits intents per ignorar-la, l'autèntica realitat de Chaplin és posada novament en evidència. En aquest acarament entre Charlot i l’operari tornem a trobar la situació psíquica descrita per l’estàtua de l’home i el cavall: ara és Charlot qui representa la part racional de Chaplin, i l’operari, els seus instints. La vorera representa el nivell de la consciència, i el subsòl ocult al seu dessota, l’inconscient animalitzat. En aquest punt, la banda d'aquí del mirall s'equipara perfectament amb la banda d'allà: la realitat, tossuda, acaba per imposar-se.


Els instints, ara per ara, tenen més força que la consciència de sí. Més endavant, tot al llarg de la pel·lícula, trobarem diversos homes semblants a aquest operari: tot un seguit d’homes vulgars i grollers, sempre de condició social baixa, que representen repetidament uns instints sexuals que no paren de rebrotar dins la psique de Chaplin, com si fossin els nombrosos caps d'una hidra. A mesura que la consciència de sí creixi i s’enforteixi, les forces relatives entre Charlot i aquells homenots s’aniran equilibrant. El cèlebre combat de boxa, que enfrontarà el rodamón amb un bergant d'una estatura semblant ja a la seva, serà un dels moments més assenyalats d’aquest procés.

*
Bibliografia


-Grey Chaplin, Lita & Vance, JeffreyWife of the Life of the Party: A Memoir, The Scarecrow Press, London, 1998

-Soublette, GastónMensajes secretos del cine, Andrés Bello, Santiago de Chile/Barcelona, 2001